jueves, 11 de diciembre de 2008

Exercici de comparació

Post del professor


a) Compareu l'ordinador que teniu al davant amb les finestres d'aquesta aula.


En un principi els dos tenen en comú que son de vidre i quadrades però no serveixen pel mateix; ja que amb aquestes finestre l'únic que veïem es una petita part de l'institut i algunes aules que les estan utilitzant alumnes i professors, ni tan sols podem accedir a la informació que emet el professor als alumnes.

A diferència de les finestres d'aquestes aules, l'ordinador ens permet anar molt mes enllà; podem comunicar-nos amb la gent sense importar a quina distancia o lloc del mon es trobi. Aquest es una font d'informació molt extensa, amb el qual podem accedir a quasevol tipus d'informació, ja siguin noticias, musica... etc. es pot trobar qualsevol cosa, inclós podem accedir a la compra/venda de qualsevol tipus d'article.

En definitiva, encara que comparteixen els mateixos materials aparentment, no vol dir que serveixen pel mateix, ja que ha quedat clar que amb la pantalla de l'ordinador podem accedir i rebre un munt d'informació, mentre que amb les finestres tan sols podem observar el que ens envolta.

jueves, 4 de diciembre de 2008

"Allò que tal vegada s'esdevinguè" Els personatges

Post del professor

1. Llegeix-te els primers capítols del Gènesi.

2. Cerca imatges dels personatges bíblics que intervenen en aquesta obra de Joan Oliver: el diable, els àngels, Adam i Eva, Caïm i Abel, Déu o Jahvè. Escriu una breu definició d'aquests personatges i contextualitza'ls dins la història bíblica.



El Diable, a la mitologia cristiana, és el principal enemic de Deu, segons les religions judeo-cristianas.




Un angel és una presència divina que entra en contacte amb els humans. Segons de quina religió és tracti, els àngels són esperits, déus o encarnacions del creador.




Adam i Eva segons les creecen judias, cristinas i mulsulmanes van ser els primers essers vius que van poblar la Terra. Van ser creats per Jahvé.




Caïm i Abel eran ells fills d'Adam. Caïm va matar a Abel a causa de l'enveja que sentia pel seu germà.




Yahvé, segons la Bíblia, és el nom propi de Deu. Es una divinitat és un ésser superior, no humà, que representa allò sagrat.

Joan Oliver

Post del professor

1. Amb quin sobrenom es coneix a Joan Oliver com a autor de poesia?
Se'l coneix també com Pere Qaurt a l'hora d'escriure poesia.

2. En quin any va nèixer?
Joan Oliver va neixer a l'any 1899.

3. Joan Oliver provenia d'una família pobra o acomodada?
Ell Pertananya a una familia de l'alta burgesia.

4. On va començar a publicar?
Joan Oliver començà a publicar al Diari de Sabadell

5. On va haver-se d'exiliar quan va acabar la guerra civil espanyola?
Va haver d'exiliar-se a Santiago de Xile.

6. Com solen ser els personatges de les seves obres teatrals?
Els personatges de les seves obres teatrals solen ser personatges esquematitzats i estereotips negatius del que realment vol criticar l'autor.

7. Oliver projecta la seva visió humorística i sarcàstica sobre... quina classe social?
Sobre la societat brugesa.

8. Com es caracteritza el llenguatge literari de Joan Oliver?
El registre utilizat per Joan Oliver, és el registre col·loquial.

jueves, 27 de noviembre de 2008

La familia

Post del professor

Una familia normalment es composa de quatre membres. Jo crec que en una familia tots s'han d'entendre bé i comprendre's els uns als altres... però esclar això mai es així, ja que sempre hi han discussions.

No hi ha cap moment en que és segur que la famlía pugui xerrar tranquilament, perque tot depen de la situació en que es trobin, encara que potser als cumpleanys o nadal siguin els millors moments perque quan es reuneix tota la familia.

En el meu cas tan sols puc tenir una relació amb ma mare ja que el meu pare està mort, no el vaig cvoneixer perque va morir quan jo tenia un any. Encara que la meva mare a tornar ha refer la seva vida , jo no el considero un pare per mi.

Penso que perque una familia estigui completa han de tenir fills, d'aquesta forma els vincles que els uneixin seran molt mes forts; ells fills són molt importants ja que així els pares s'encarreguen de formar a unes persones que seran, i seran ells també quins formaran un altre familia, però també la decisió de tenir un fill no s'ha de prendre a la lleugera, ja que els que ho fan, han de veure que estant formant una vida.

Crec que el nombre ideal de fills, serien dos perque si tenen un sol fill, potser aquest es sentirà sol a mida que vagi creixent i així tindrà a algú sempre amb qui pugi jugar i anirant creixent junts.

A un fill no es pot consentir-ho en tot perque mentres mes tindrà, mes voldrà. Se'ls ha de tractar de la mateixa forma tant si es nen o nena, les resposabilitats han de ser les mateixes dintre i fore de casa, i tampoc s'ha de diferencia en els horaris. Moltes families donen mes llibertat als nois, que a les noies tant sols per la diferencie de sexe, independentment de la edat.

A casa meva ara ja no hi ha deferencies als temes de responsabilitats, perque el meu germà ja no viu amb nosaltres, però quan encara estaba a casa el mai ajudaba a casa, pero ara les coses só diferents.

Crec una familia no es diferent perque tan sols tingui un pare o una mare, o perque els seus pares siguin homosexuals o estiguin separats. Ja que el que importa de veritat es como educa al seu fill, els valors i principis que li ensenyan al nen.

El fet de casar-se trobo que no és fonamental ja que un paper firmat no ha de dir si son més o menys parella pel fet d'estar cassats.

La familia es importat perque saps que estaran allà on ells necessitis, es clar que sempre has de tneir clar en qui pots confiar i en qui no, sobretot la gent que està mes aprop son qui sempre t'ajudaran.

Estic conetnta amb la meva famili encara que hi han coses que pot ser no m'agraden del tot, que es clar no tot es perfecte, però i si ho fos? no seria massa aburrit? potser així les coses esta millor.

Penso que en futur, encara que potser molt llunyà, estré amb una familia, i ja no seré jo l'educada si no la que eduqui.

lunes, 24 de noviembre de 2008

Solitud, capítol final, La davallada

Post del professor

1. Quins sentiments creus que dominen la Mila quan inicia "la davallada". Explica també l'última frase del capítol en el context de la novel·la.
La Mila té molta rabia acumulada i per això a pres la decisió de anarse'n i abandonar-ho tot, trencant amb tots els esquemes de la societat. Això que le ha passat, el tema d ela violació a fet que prenés una decisió tan drastica, però es això el que la fara feliç, perque tindrà la sev llibertat,
ja amb el seu marit no ho era, perque sempre es sentia sola.

La ultima frase expressa clarament tota la rabia que te la Mila acumulada

2. Opinió personal sobre la novel·la. Pots desenvolupar qualsevol tema de reflexió que t'hagi pogut suscitar la lectura d'aquesta obra.
Encara que potser el llengüantge que utilitzen, a vegades era una mica complicat per entendre, em sembla una novel·la què és capaç de reflexar tots els sentiments de rabia, tristessa, solitud, etc.. Potser alguns fragments estan massa detallats.

Aquest novel·la mostra una modernitat sorprenent pel fet d'estar escrita en l'época que ho van fer. Ja que en quells anys una dona sempre depenia d'un home.

Solitud, capítol 17, La nit aquella

Post del professor

1. Al començament del capítol, la Mila retroba un element d'esperança. Concreta-ho i explica-ho.
Ella sentia no tenir-ne l'aire. Avui encara li havia dit maca i tampoc s'hi sentia ella de bonica, avui. Però lo que pensava: aquell home seria d'un anar contentadís, de trobar-ho tot bé; era sort genit així...

Ell d'adona de que la culpa de que el marit fos indiferent amb ella no e spas culpa d'ella sino del seu marit que sempre passa de tot, mes encara en els temes de parella.

2. Reprodueix el fragment que et resulti més esgarrifós de l'actuació de l'Ànima en aquest capítol i justifica la teva resposta.
[...]vegé un gran lluminaria i cregué que la vida li mancava; mes abans de pedre del tot coneixença, encara sentí caura-li al damunt i enfonsar-se en ses carns la grapa peluda i l'aleada roent de fera

Aquesta fragment per mi es el més esgarrifós, perquè penso la desesperació i la impotència que s'ha de sentir en un moment como aquell.

3. Com aconsegueix l'Ànima violar la Mila?
L'Ànima aprofita que la Mila està sola i així s'apropa a ella oferint-li diners, és a dir en un principi ho fa sense violencia, però quan veu que la Mila el rebutja, començà a persseguirla així doncs la Mila comença a corre però cau i es fa mal, l'Ànima s'aprofita que la ella està gairebé inconcient i finalment la viola.

4. D'on treu l'Ànima els diners que ofereix a la Mila per intentar comprar la seva voluntat?
Es creu que l'Ànima li roba els diners al pastor.

5. En aquest capítol, la Mila comprèn moltes coses i lliga molts caps. Per exemple, ¿per què el pastor no podia enamorar-se o voler la Mila?
Perqué ell creu que si es torna a cassar no estaria respectant a la seva dona morta.

6. Quines reflexions fa la Mila sobre la vida?
Era una vida i no en tendría més que aquella...Només una vida...Era cert? Però tornà a recordar el pasrtor. El pastor sempre parlava d'altres vides, de vides estades que preduraven en aquesta. Tot lo de centúries enrere vivia, segons ses rondalles; tot el mon era ple de visions i d'espectres que vagaven entre el cel i la terra, despressos de la carn i ossos que un remps els hi donaren forma perceptible.

La Mila comença a recordar tot el que li havia explicat sobre les vides eternes, les animes que no moren...

jueves, 20 de noviembre de 2008

"Solitud" Capítols 11 i 12. Mal de muntanya / Vida enrera

Post del professor



1. La Mila pregunta al pastor: "¿Com vos ho feu, pastor, per a saber tantes coses?". Què respon el pastor? D'on li vénen les rondalles?
En Joan Maragall s'inspira observant la natura, i relaciona la poesia amb el procés de creació espontani. El pastor diu una cosa semblant, li explica a la Mila que quan observa els paissatges o la natura en general, te una sensació extranya i que apartir de aquí li venen les ideas.

Es a dir els dos s'inspiren amb el mateix, admirant la natura,