viernes, 6 de marzo de 2009

Àngel Guimerà. "Maria Rosa". Lectura (2)

Post del professor

Escenes 4, 5 i 6

Escena 4

1. Amb quins arguments Maria Rosa defensa la innocència del seu marit Andreu?
Ell treballava per mi i per ell, a la carretera. Ja ho sabeu, que no érem rics; es de feliços!...no n'hi havia cap al món que ho fos como nosalters! Doncs si; me va semblar que estaba un xic tristot aquell vespre, i si és no és encès de cara. Jo li dic "què tens, Ndreu?" I ell a leshore me va cocntar que s'havia barallat amb en Ramon, el capataç, i qu eell havia rebut una garotada al cap. Compteu, jo!... Deixo el plat de seguida, m'hi assec a la vora i li poso el cap a la falda; aqu, i com el caparró d'un nen, de pertot el mirava! Hi tenia un trenc, i un manyoc de cabells la sang presa. No era res; mes jo rient i jugant com una boja, li vaig xopar el cap amb aigua fresca ili vag embolicar mb un mocador, mateix que una dona. An ell ja li habia passat la malícia al capatàs i reia como jo estrafent la cra i fent-me l'ullet... Que érem ditxossos! I es ficà al llit amb mi, ino es vamoure del meu costat, no!

La Maria Rosa explica tot el que va passar aquell nit, amb l'esperança de que la gent cregui que ell no e sun assassí.

2. Destaca el moment de l'escena que et resulti més dramàtic i comenta'l.
"...Mes, un d'aquells homes m'apartà de l'Andreu. <> I el lligaven, i el ell me mirà plorant; i jo vaig córrer volent-li desfer amb les ungles i les dents aquelles cordes! I no m'en tragueren, d'allí, que me n'arrencaren! <> cridava l'infeliç <> I vaig caure rabiosa, mossegant-me els braços i els punys a mi mateixa: I no sé res més; que vaig quedar com morta"

3. Per què totes les sospites recauen sobre l'Andreu? Creus que va ser efectivament ell l'assassí del capatàs?
Perqué l'Andreu havia discutit aquell día amb el capataç i el ganivet va apareixer a casa seva sota la porta envoltat amb un mocador de la Maria Rosa. No crec que l'Andreu sigui l'assassí.

4. Al final de l'escena hi ha una anticipació dels fets, com un avançament d'esdeveniments futurs. Indica-ho i comenta-ho.
Ah, si jo descobrís qui va matar al capataç, i ha perdut l'Andreu!... i a mi mateixa! I el cor m'ha dit sempre que jo ho sabre agun dia.

La Maria Rosa sap que algun dia sabra qui va ser l'assassi, i no ha perdut en cap moment la fe en això.

Escena 5

1. Quin personatge apareix en aquesta escena i quina és la seva funció?
Apareix en Calau.

Escena 6

1. En aquesta escena assistim al diàleg entre la Maria Rosa i en Marçal. En Marçal és un dels amics més propers de l'Andreu. Quina actitud adopta l'Andreu davant la desesperació de la Maria Rosa?
L'Andreu prefereix que la Maria Rosa no tingui cap noticia d'ell i menys ara que s'ha possat malalt i que esta a punt de morir. No vol que pateixi.

2. Trobes que hi ha alguna cosa (actitud, comportament, paraules...) en el Marçal que ens doni a entendre que potser sent "alguna cosa més" per la Maria Rosa. Assenyala-ho i comenta-ho.
[...]Mana'm lo que vulguis; fins lomes impossible, fin la vida qu em demanesis, per tu, Mari rossa, per tu la perdria.
En Marçal aprofita qualsevol estona per demostrar-li que per ella seria capaç de qualsevol cosa.

1 comentario:

salvi dijo...

Està correcte. Força bé. Ara, si tens temps espero queem facis l'apartat en què lliurement destaqueu algun aspecte remarcable de cada escena, perquè és important, en el sentit que ens indica fins a quin punt heu assimilat i aprofitat la lectura (interpretació).

El professor.